-
知識基盤社会における21世紀高等教育システムの理論的考察:大学の再構築分析に関する繰り込み理論の展開 / 山野井敦徳
Theoretical Study of 21st Century Higher Education System at the Knowledge-based Society: The Development of Renormalization Theory on Reconstruction Analysis of Universities
1-18pp.
-
一大学院カリキュラムビジョンに対するイメージ解析 / 北垣郁雄, 李東林, 山下元, 佐藤章, 稲井田次郎, 但馬文昭, 中島信之, 小田哲久
Data Analysis of a Consciousness Survey on a Vision of the Curriculum of Graduate School
19-34pp.
-
フランスにおける大学自治:2003年の高等教育機関自治法(大学改革法)案を巡って / 大場淳
Le renforcement de l’autonomie des universités en France — Autour du projet de loi sur l’autonomie des établissements d’enseignement supérieur (loi sur la modernisation universitaire) en 2003 —
35-59pp.
-
大学から職業への移行における新卒派遣のインパクト / 小方直幸
Impact of the Recruitment System of New Graduates as Temporary Staff on Transition from College to Work
61-77pp.
-
英国の研究評価(RAE)の大学組織文化への影響 / 横山恵子
The Effect of 2001 Research Assessment Exercise on Organisational Culture in English Universities
79-96pp.
-
Salary Studies of Faculty in the American Higher Education
97-113pp.
-
FD を持続的に革新するベンチマーキング手法の事始め / 池田輝政, 神保啓子, 中井俊樹, 青山佳代
A Benchmarking Initiative to Manage Quality in Faculty Development Programs
115-130pp.
-
現代日本における大学教育のパラダイム転換の必要性に関する一考察:「大学教育の中核としてのキャリア教育」論 / 加澤恒雄
A Study of the Necessity of Paradigm Change of Collegiate Education in Contemporary Japan: The Significance of “Career Education” as a Core Subject of Japanese College & University Education
131-147pp.
-
カルチャー・ステレオタイプからの脱却:日本語を教える大学教師のマイクロ・エスノグラフィ / 倉地曉美
Freedom from Cultural Stereotypes: a Micro-ethnography of a University Teacher of Japanese as a Second Language
149-165pp.
-
中国の大学入学者選抜における推薦入学制度の変遷 / 南部広孝
A Study on the Selection of Applicants Recommended by Schools for Access to Universities in China
167-182pp.
-
共通教育における受講者数と単位取得率の関係:適正受講者数算出に向けての基礎的研究 / 橋本功, 西山裕美子
Relationship between the Class Size and the Rate of Credit Acquisition in General Education: Basic Research for Adequate Class Size
183-194pp.
-
南京国民政府下の高等教育改革における一断面:国際連盟「教育考察団」と高等教育報告に関する初歩的考察 / 橋本学
A Study of the Reorganization of the Higher Education of the Nanking Government in Modern China: Inviting the League of Nations’ Mission of Educational Experts
195-211pp.
-
教育と研究のレリバンス:統合・葛藤・サンクション / 藤村正司
A Study of Relevance between Teaching and Research: Integration, Conflict and Sanction in Higher Education
213-230pp.
-
大学の財務分析の機能と限界:国立大学を中心にして / 山本清
Functions and Limitations of Financial Analysis for Higher Education: In Case of National Universities
231-245pp.
-
わが国における「家政学原論」科目の形成過程に関する一考察 / 木本尚美
A Consideration on the Formative Process of the Subject ‘Philosophy of Home Economics’ in Japan
247-262pp.
-
大学教育におけるプログラム評価の現状と課題:教育成果を根拠とした形成的評価の確立を目指して / 串本剛
The Present State and Challenges of Program Evaluation in University Education: Toward the Establishment of Formative Evaluation Based on Learning Outcomes
263-276pp.
-
実施規範から見たトランスナショナル学位プログラムの質保証 / 叶林(Lin YE)
The Quality Assurance of Transnational Degree Program: from the Viewpoint of the Code of Practice
277-292pp.
-
293-307pp.
-
〔研究ノート〕
-
高等教育研究における計量分析手法の応用(その1):マルチレベル分析 / 村澤昌崇
Introducing and Applying Multilevel Model Analysis for the Quantitative Research in Higher Education in Japan
309-327pp.
-
初年次学生の進路意識とキャリア科目の役割 / 町井輝久,山岸みどり
An Examination of the Role and Effectiveness of a Career-related Course in General Education for Freshmen Enrolled in a Research University
329-350pp.