-
大学自治とオートノミー─法人化以降の国立大学運営の課題─ / 山本眞一
University Autonomy in Transition: managerial problems of national universities after incorporation
1-13pp.
-
研究者グループの構成的特徴について─平成17年度文部科学省科学研究費補助金基盤研究(B)の場合─ / 北垣郁雄
The Characteristics of Research Groups Construction: in the case of basic research of MEXT
15-25pp.
-
アメリカにおけるliberal educationとgeneral educationについて─歴史的な考察および最近の動き─ / 黄福涛
Liberal and General Education in the United States: a historical analysis and recent trends
27-42pp.
-
Competence-Based Approach Reconsidered
43-57pp.
-
フランスの大学改革─サルコジ=フィヨン政権下での改革を中心に─ / 大場淳
La modernisation des universités en France: réflexion sur la politique « néo-libérale » d’enseignement supérieur de Sarkozy-Fillon
59-77pp.
-
高等教育機関の変遷と存続に関する探索的研究─高等教育研究への計量分析の応用(4) : Survival Analysisを用いて─ / 村澤昌崇
The Quantitative Analysis of Organizational Change in the Japanese Higher Education Institutions: an application of discrete-time event history modeling
79-95pp.
-
男子の大学進学行動の経済モデル分析─ミクロデータによる検討─ / 島一則
Economic Analysis of Students’ College Choice: based on micro-level data
97-108pp.
-
Construction of College Education: focusing on major studies to enhance the integration with general education
109-127pp.
-
Funding System in the UK Higher Education Institutions
129-148pp.
-
The Structure and Change of Appropriations for Public Universities in Japan
149-165pp.
-
Adult Education in Graduate Schools of China
167-183pp.
-
知識社会における大学院教育と学士課程教育の連結─その論点を考える─ / 有本章
Linking Graduate and Undergraduate Education in the Knowledge Society: exploring key quality issues
185-202pp.
-
大学ランキングへのメタ評価の必要性─不適切なランキング事例の分析から─ / 岩本健良
Meta-Evaluation Is Needed for University Ranking: an analysis of inappropriate rankings
203-216pp.
-
改訂版 教員需要の将来推計─平成19年度学校教員統計調査をベースとする─ / 潮木守一
A new version of the Future Demand Forecasting of School Teachers: based on the 2007 year’s statistical report of school teachers by Ministry of Education
217-233pp.
-
大学経営の基盤となる日本型インスティテューショナル・リサーチの可能性 / 加藤毅 ,鵜川健也
Image of the advanced Institutional Research Indigenous to Japan
235-250pp.
-
オーストラリア高等教育のガバナンスと質保証─ 州政府の位置と機能 ─ / 杉本和弘
Governance and Quality Assurance in Australian Higher Education: position and function of state governments
251-269pp.
-
新教育運動下における大学教育学の形成─シュミットクンツ『大学教育学入門』(1907)─ / 津田純子
Entstehung der Hochschulpädagogik unter der reformpädagogischen Bewegung: Schmidkunz “Einleitung in die akademische Pädagogik” 1907
271-288pp.
-
Educational Technology Contribution towards University FD Activity
289-304pp.
-
Importance of ERASMUS’s Experience for the Development of Bologna Declaration
305-322pp.
-
米国テネシー州における高等教育財政とパフォーマンス・ファンディング / 吉田香奈,柳浦猛
Performance Funding Policy in Tennessee: a review of the state’s higher education finance
323-341pp.
-
日本の大卒者の外国経験とその男女差―Reflex調査による欧州との比較― / 米澤彰純
International Experience among University Graduates and its Gender Gap: examination of the Japan’s case in comparison with Europe
343-360pp.
-
アメリカにおける学習助言(Academic Advising)の発展とその背景─実践主体とそれを支える組織を手がかりとして─ / 清水栄子
The Background and Development of Academic Advising in the U.S.: with a main focus on practitioners and institutional support
361-375pp.
-
大学における評価の活用に関する研究─自己点検・評価報告書の分析を中心に─ / 高森智嗣
Research on Evaluation Use in University: contents analysis of self-study report
377-392pp.
-
The Cost-Benefit Analysis of Transfer Enrollment: through comparing private rates of return of transfer pattern
393-409pp.
-
Impact of Increasing HEI Graduates on Labor Quality in Japan / Satoshi P. WATANABE
411-422pp.
-
Assessment of Student Learning Outcomes: the quality enhancement plan / Rayburn BARTON
423-437pp.
-
〔研究ノート〕
-
A Study on Roles of Outcome Indicators
439-454pp.
-
高等教育のナレッジマネージメント─米国のIRが進める学部横断的「知」の共有─ / 松塚ゆかり
Knowledge Management in Higher Education: interdisciplinary knowledge sharing promoted through institutional research in the U.S.
455-471pp.