個別論文ページが開かない場合下記サイトにアクセスしてください。
-
〔論 考〕
-
なぜ研究生産性が失速したのか? : 大学教員の現在 / 藤村正司
Why Has Research Productivity Stalled in Japan?: The State of the Academic Profession
1-16pp.
-
University Accreditation and the American Council on Education
17-32pp.
-
「奨学金」の社会問題化過程の基礎的分析 : 2004年以降の全国紙5紙の掲載記事を対象に / 白川優治
A study for the Process of Make a Political and Social Issue of the Japanese Scholarship System: From the Viewpoint of Social Constructionism
33-48pp.
-
日本における名誉教授制度の歴史的変遷と現状に関する考察 / 南部広孝
A Study on the Historical Change and Current Situation of Professor Emeritus System in Japan
49-64pp.
-
米国リベラルアーツ・カレッジの経営とその危機 : スイートブライヤー・カレッジの閉鎖とその撤回を巡る分析 / 福留東土; 戸村理
Financial Crises and Sustainability of American Liberal Arts Colleges: Case of the Closure Announcement and Recovery of Sweet Briar College
65-80pp.
-
Literature Review of Competitive Funds for Japanese National and Private Universities Since the 2000s
81-96pp.
-
〔研究ノート〕
-
アメリカ研究大学の博士課程ベンチマーキング : 全米研究協議会の評価データからミシガン大学を事例に / 相原総一郎
Benchmarking of Doctoral Courses at the American Research Universities: The Role of the National Research Council 2010 Assessment Data
97-111pp.
-
実施状況調査から把握する全学卒業生組織による母校・在学生支援 / 大川一毅; 大野賢一; 嶌田敏行
Understanding the Effects of Current Students Receiving Support from Graduates and Graduate Associations at their Alma Mater
P113-128pp.
-
学修支援を組み込んだ初年次セミナーの意義 : 初年次生のニーズを早期に把握し,移行を支える試み / 加藤善子; 李敏; 古里由香里; 加藤鉱三
Embedding Learning Assistance into First-Year Seminars to Understand Students’ Needs for a Smooth Transition
129-143pp.
-
Analysis and Consideration of the Ig®Nobel Prize
145-159pp.
-
大学教員として就職するまでのプロセスと就職後の教育・研究活動との関連性 : ボーダーフリー大学に着目して / 葛城浩一
The Relationship Between the Processes of Employing Faculty and Their Subsequent Educational and Research Activities at Low-prestige Universities
161-176pp.
-
韓国と日本の地方私立大学における留学生の誘致,支援の状況とコストの分担 / 佐藤由利子
Cost Sharing of International Student Recruitment and Support at Local Private Universities in Korea and Japan
177-192pp.
-
大学教育におけるeラーニングの展開 : 導入の先に目指すもの / 松下毅彦
Development of e-learning in Higher Education: The Aim Beyond Introduction
193-208pp.
-
教育プログラムの内部質保証に寄与する教学IRとは : 学習の視点を中心に / 森朋子; 紺田広明
I Institutional Research for Internal Quality Assurance on Educational Program from the Standpoint of Educational Research
209-221pp.
-
大学と文部科学省との関係 : 文科省幹部職員の再就職問題に関連して / 山本清
Relationships Between Universities and the Education Ministry: Neglected Side of Illegal Negotiations for Retiring Senior Officials
223-237pp.
-
大学教育の成果をめぐるアプローチの多元性 : 卒業生調査による満足度とキャリアの非一貫性に着目して / 吉本圭一; 江藤智佐子; 椿明美
The Pluralism of Approaches over the Relevance of University Education: Focusing on Inconsistency between Graduate Satisfaction Levels and their Careers in Graduate Surveys
239-254pp.
-
ジョイントディグリー拡大の背景 : 欧州連合の高等教育政策に関する基礎調査 / 野村朋絵
An Initial Investigation of Higher Education Policies Supporting the Expansion of Joint Degree in Europe
255-269pp.
-
大学生の学修成果に関する研究の展開 : 入試形態および入学時の能力との関係に着目して / 真鍋亮
The Progress of Research on Undergraduate Student Learning Outcomes in Japan: Focusing on the Relationship with Input Information at the Time of Admission
271-286pp.
-
大学の「キャリア教育」に関する研究 : 回顧と課題 / 宮田弘一
Research Related to University Career Education: Retrospection and Challenges
287-302pp.